Međunarodni festival filmova snimljenih u jednom kadru ove godine održan je po šesti put u Zagrebu. Otvorenje festivala 22. studenoga bio je povod da se po prvi put u svome životu uputim u kino Tuškanac (što me malo i sram jer sam očito podlegla čarima multipleksa), ali i da dobijem priliku pogledati nešto sasvim novo, neobično, drugačije. Moja očekivanja iskreno nisu bila prevelika. No, odlučila sam festivalu dati prilku.
Otvorenje samo za odabrane
Problem je nastao odmah pri početku otvaranja jer su na otvorenje trebali doći samo ljudi s pozivnicom. Kao pravi budući novinar koji ne odustaje tako lako od svoje priče (a i imajući u glavi da ću onda morati smišljati jednu temu više za postove na blogu), uspjela sam ostati u kino – dvorani tako što sam sjela na mjesto ljudi koji se nisu pojavili. Festival je službeno otvorio ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra – Hrvoje Hribar, a prije početka emitiranja filmova direktorica festivala Sanja Šamanović najavila je kako se u tri dana koliko traje festival mogu vidjeti 77 različita filma, od kojih se njih 35 iz službene konkurencije bore za Grand Prix One Take Film Festivala.
Bože, što sam ja to upravo odgledala?
Festival je započeo trima kratkometražnim filmovima. Prvi od njih bio je mađarski ‘Finale’ Balazsa Simonyija, zatim australski film ‘Svraka’ Michaela McLennana i iranski film ‘To je bio moj grad’ Tine Pakravan. Ova tri filma bila su zanimljiva jer kamera nije bila statična i pratila je pojedine likove te se tako razvijala dinamičnost. Četvrta projekcija po redu, ‘Film za prijatelje’ rumunjskog redatelja Radua Judea, potvrdila je svu moju prethodnu skeptičnost što se ovog festivala tiče. Priča o depresivnom srednjovjekovnom čovjeku koji preko kamere ostavlja svoju oporuku te odluči učiniti samoubojstvo možda se na prvi pogled i čini zanimljiva. No, ta zanimljivost iz sekunde u sekundu prelazi u sve veći i strašniji apsurd. Kamera je statična, on ulazi i izlazi iz kadra, pola sata se jada kako ga nitko ne voli. Zatim si (Bože me oprosti) napokon puca u glavu, a nakon što je kadar prazan punu minutu, jer se taj isti depresivan čovjek strovalio na pod, on se diže, teško ranjen i tu počinje njegova agonija.
Tako teško ranjen zove u pomoć i cijeli stan je pun krvi. Tek nešto kasnije dolaze susjedi koji se isto tako uspaniče da skoro zaborave nazvati hitnu. Hitna dolazi nakon desetak minuta, a mi (publika) cijelo vrijeme “čekamo” tu hitnu i gledamo stravično zapomaganje ranjenog čovjeka. Priča nema smisla, nema poante – ili je ja barem nisam našla. Možda je upravo ta apsurdnost ono što je autor želio postići. Bilo kako bilo, iako se tokom tog filma pola dvorane ispraznilo, vrijedilo je čekati kraj.
Ovo je nastavak “Teksaškog masakra motornom pilom”
Nakon projekcije u predvorju se djelilo kuhano vino i sokovi, a načulivši uši svi su sa šokom i čuđenjem pričali o filmu koji su upravo pogledali. Jedan od komenara gledatelja bio je: “Ovo je nastavak Teksaškog masakra motornom pilom”, što je svima izmamilo smješak na lice. Istu večer, nešto kasnije prikazivao se i slovenski film ‘Otac’ Vlade Škafara iz festivalskog popratnog programa ‘Take it Slow’, koji je posvećen filmovima novog poetičkog usmjerenja ‘slow cinema’. Uz spomenuti ‘Take it Slow’ program, ovogodišnji festival donio je sa sobom i još nekoliko zanimljivih popratnih programa. Tako se od 16. do 20. studenog u suradnji s Kinoklubom Zagreb održala radionica One Take Film Factory -radionica snimanja filmova u jednom kadru, koju je vodio redatelj Damir Ćućić. Uz to, od 21. studenog do 7. prosinca u Gliptoteci HAZU otvorena je i izložba fotografija ‘Pet kapi sna’ svjetski poznatog makedonskog filmskog umjetnika Milča Mančevskog.
Totalno drukčiji od drugih
Ovaj festival svakako nudi nešto drugačije, novo i intrigantno. Svaki autor filma natječe se kako bi što više zapanjio publiku i ostavio dojam. “Film za prijatelje” u meni nije baš probudio neke simpatije, no u moru od sedamdesetak preostalih filmova koje nisam uspjela pogledati na ovome festivalu, sigurno bi se našlo još puno odličnih naslova. Ovakvim festivalima svakako treba dati priliku, jer upravo oni, tako neobični i različiti, čine raznolikost kulturnog programa u našemu glavnome gradu.
“kamera je statična, on ulazi i izlazi iz kadra, pola sata se jada kako ga nitko ne voli. Zatim si (Bože me oprosti) napokon puca u glavu, a nakon što je kadar prazan punu minutu, jer se taj isti depresivan čovjek strovalio na pod, on se diže, teško ranjen i tu počinje njegova agonija.” – aahahahahahha 😀 obožavam te! inače izbjegavam one take festiva iako nemam uopće loša iskustva s njim. grozno kako i kad su dobri filmovi se bojim da ću naletit ko ti na ovaj…
haha, kažem ti Sanja, cijelu večer poslije sam razmišljala: Bože moj što sam ja to upravo odgledala. Apsurd totalni. 🙂 Ali nema veze, ne mogu zanemariti prva tri prikazana filma koja su bila kratka, dinamična i zanimljiva, tako da sve u svemu i nije tako preloš dojam samog festivala. Bio je drugačiji od svih ostalih, u svakom slučaju. 😉
svaka čast alternativnoj sceni filmova, ali brate mili kad već radiš nešto, napravi to pošteno! mislim da je zato i ulaz na takve manifestacije ili besplatan ili neka sića. Sigurna sam da su se prikazivali i odlični filmovi, ali zbog ovakvog cijeli festival bude prikazan u lošem svijetlu.
slažem se.. Nisu baš ovaj trebali prikazati na otvaranju.. Možda je nekome taj film bio dobar, ali ja sam u ovom postu ostavila svoje subjektivno mišljenje. 😀 nadam se da organizatori festivala, ako ikad ovo pročitaju – neće zamjeriti. 🙂
Nisam sigurna ta bih TAJ film mogla odgledati do kraja! No, sve u svemu, sam festival mi se cini zanimljivo iskustvo!
Ivana, izgleda da nemaš sreće:)Ni meni nije jasno zašto su baš taj stavili na samo otvorenje?Vjerojatno jer ga nitko ne bi baš lako odabrao za posjet Tuškancu!!Ja sam bila prošle godine dva dana za redom i fakat sam potrefila odlične!
A da to je valjda kako te potrefi. 🙂 Šta je tu je. Bilo je zanimljivo iskustvo pogledati i takav film. 😛
Moram pohvaliti i video:))
Ajoj hvala Ive, al ja sam početnik kakvog nema u montiranju i stvarno je snimano lošim fotićem. Al kad čujem od kolegice s televizije ovakvu pohvalu onda je valjda kolko tolko ok. 😉